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  • Was ist das CreativeLabZ?

  • What is creativeLabZ?

12. März 2019

Ein Angebot für 12- bis 18- Jährige und eine Initiative des Zurich-Basel Plant Science Centers. Das CreativeLabZ baut auf Lebendigkeit und Begeisterung statt Leistungsdruck und Stress auf. Ein kreatives Lernumfeld unterstützt Dich dabei, deine Gestaltungskraft zu erkunden. Das Projekt kombiniert Kunst und Wissenschaft und damit verschiedenste Fähigkeiten und Arbeitsmethoden. Statt einfachen Schritt-für-Schritt-Anleitungen zu folgen, kannst Du Dinge selber testen und neue Lösungswege suchen. Auch wirst Du digitale und gestalterische Techniken erlernen und darfst wie ein Forscher analysieren und experimentieren. Dabei stärkst Du ganz unterschiedliche Kompetenzen wie kreatives Denken, Gestalten, nachhaltiges Handeln und Projektmanagement. Diese Fähigkeiten werden immer wichtiger und bereiten Dich optimal auf dein Berufsleben vor. Das Angebot reicht über Workshops, Ferienkurse (Camps), Ausstellungen und Museumsbesuche am Abend (Nachtaktiv). Ebenfalls wird es eine offene Werkstatt geben, wo Du Deine eigenen Projekte realisieren kannst.

With CreativeLabz PSC is launching a new innovative science education program that aims to promote self-confidence, creativity, critical thinking, problem solving and leadership in youth. The core of the project is a series of six consecutive workshops on Wednesday afternoons and intensive week-long projects. Participants can engage in themes such as investigations of plant intelligence, growing food on Mars, building robots for plant care, bio-communication and soft robotics. The team of workshop facilitators consist of University of Zurich and ETH Zurich biology and environmental science students and Zurich University of Arts (ZHdK) art education students. The workshops hands-on approach as an inquiry-based educative practice. Making or tinkering is important to MINT education as it embeds science and engineering in purposeful and valued activities, engendering MINT practice rather than MINT skills. Through interdisciplinary connections of art, science and engineering, with a long engagement of several weeks, we hope to create substantive connections across MINT and the arts. The benefits of learner-driven enquiry are well documented in science education literature and are based on the theory of making or ‘doing’ in a social context. Necessary for the success of this educational practice is a tripartite focus on tools, community infrastructure and tinkering-mindsets. A tinkering mindset is direct experience, experimentation and discovery. It is cognitively and socially richer than simply assembling a robot from a kit. Tinkering involves active testing and failing.

Allgemein
Workshop/Camp